ارائه خدمات 24 ساعت امداد رسانی
  • با ما تماس بگیرید

    ۰۵۱۳۸۰۸۹

  • ایمیل

    info@emdadyariran.ir

  • تماس فوری
 استارت خودرو

استارت خودرو

استارت خودرو چیست؟

 

استارت خودرو یک موتور الکتریکی می باشد که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. در یک خودرو  برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد که این عمل باعث می شود، چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند.

 

برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه اندازی لازم در خودرو برسد. این دور موتور حداقلی در موتور خودروها معمولا ۱۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

وظیفه استارت خودرو ، رساندن دور موتور خودرو به این میزان حداقلی برای راه اندازی خودرو می باشد. هنگامی که سوئیچ را می چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری به استارت ارسال شده و استارت با چرخاندن موتور، باعث روشن شدن خودرو می گردد.

انواع استارت خودرو

استارت اتومبیل دارای انواع مختلفی است که به شرح زیر می باشد:

 

1.استارت خودرو گیربکسی

این مدل استارت خودرو برای پیشرانه های دارای حجم بالا یا موتورهای برخوردار از تعداد سیلندر بیشتر، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شود. در این نوع استارت ها، به منظور دستیابی به گشتاور بیشتر ضمن استفاده از چرخ دنده مخصوص، از یک قطعه با عنوان گیربکس استفاده می گردد. از طریق چرخ دنده فرآیند تبدیل گشتاور به راحتی انجام می شود. در نتیجه علاوه بر جلوگیری از اشغال فضای اضافی به وسیله گیربکس، جریان مصرفی نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند.

 

 2.استارت دنده مارپیچی کشویی

از نمونه های دیگر استارت ماشین می توان به استارت دنده مارپیچی اشاره نمود. اتومات استارت تعبیه شده در ساختار این مدل در درجه اول برق تولید شده از باتری را به موتور استارت انتقال می دهد. علاوه بر این، استارت دنده کشویی با درگیر کردن دنده فلایویل، موجب روشن شدن پیشرانه خودرو می شود.

 

3.استارت خودرو مدل دنده مارپیچی

در استارت از نوع دنده مارپیچی، غالبا استارت از اتومات به صورت جدا طراحی می شود. گیر کردن دنده استارت در هنگام روشن شدن موتور و به تبع آن، عمل نکردن پیشرانه، یکی از مشکلات رایج و متداول این نوع از استارت های خودرو محسوب می شود.

 

اجزای استارت خودرو

استارت ماشین از قطعات زیر تشکیل می شود

1. اتوماتیک استارت

بوبینی است که دارای دو سیم پیچ کشنده و نگهدارنده است. اتوماتیک به شکل استوانه کوچک بوده که در قسمت درپوش جلویی و بر روی پوسته اصلی استارت قرار دارد. منتقل کردن جریان الکتریسیته به سیم پیچ مخصوص بالشتک و جلو بردن دنده استارت برای درگیری با فلایول را می توان از مهم ترین وظایف این قطعه برشمرد.

 

وظایف اتوماتیک استارت

اتصال برق مستقیم باتری جهت استارت و جلو بردن دنده استارت جهت درگیری با فلایویل دو وظیفه مهم اتوماتیک است.

 

با توجه به آن که برق مصرفی استارت در حدود 50 الی 150 آمپر می باشد و راه اندازی آن یک سوئیچ ظریف می باشد. نیاز است از یک رله یا کنتاکتور استفاده می شود که این کار بر عهده اتوماتیک استارت می باشد. همچنین اتوماتیک استارت با استفاده از اهرم دو شاخه، دنده استارت را به سمت جلو هدایت می کند.

2. زغال استارت

قطعه زغال استارت از ترکیباتی نظیر درصد بسیار کمی مس و کربن نرم ساخته می شود. درباره وظیفه زغال استارت باید اضافه کنیم که این قطعه به منظور ایجاد حوزه مغناطیسی، جریان برق را به کالکتور آرمیچر می رساند. در ساختمان استارت همانند دینام به تعداد بالشتک ها زغال از جنس مس گرافیت دار وجود دارد.

 

جایگاه زغال ها در موتور استارت خودرو

زغال ها یک در میان منفی و مثبت هستند یعنی زغال های مثبت با بدنه عایق بندیو زغال های منفی عایق بندی نبوده و اتصال به بدنه دارند. طول زغال را به وسیله کولیس اندازه گیری می کنند. اگر طول زغال ها به نیم سانت برسد باید آنها را عوض کرد.

 

نحوه عوض کردن زغال ها به این صورت است که زغال های تازه را به سر سیم های بالشتک ها لحیم کنید.

3. درپوش

محل اصلی قرارگیری و نصب زغال های منفی و مثبت در درپوش انتهایی استارت است. مضاف بر این، درپوش استارت از شفت آرمیچر نیز نگهداری می کند.

4. کلگی

کلگی استارت از جنس آلومینیوم خشک   می باشد. اتومات استارت و نگهدارنده شفت آرمیچر در این قسمت قرار می گیرند.

5.آرمیچر

از دیگر اجزای استارت خودرو قطعه آرمیچر بوده که قابلیت ایجاد حوزه مخالفت بالشتک را امکان پذیر می سازد. پس از انجام این فرآیند قطب های هم نام با رانش یکدیگر، چرخش و گردش آرمیچر را محقق می کنند.

 

6. دنده استارت

دنده استارت با قرار گرفتن بر روی شفت آرمیچر، موجب درگیر شدن در یک جهت مخالف و در یک جهت خلاص می شود. همچنین، این قطعه با منتقل کردن انرژی مکانیکی آرمیچر به قسمت دنده فلایویل، چرخش فلایویل را میسر می کند.

 

این قطعه معمولا دارای 9 دندانه می باشد که دارای نسبت تبدیل 1 به 15 و یا 1 به 20 است. منظور از نسبت تبدیل این است که اگر چرخ دنده استارت 15 یا 20 بار بچرخد دنده فلاویل یک دور می چرخد.

 

توجه داشته باشید که جهت دور دنده استارت عکس موتور است.

7. سیم پیچ

به طور معمول، در هر استارت، چهار حلقه سیم پیچ به چشم می خورد.

8. بالشتک

در ساختار استارت چهار عدد بالشتک از جنس فولاد وجود دارد. بالشتک ها با نصب شدن درون پوسته موجب ایجاد حوزه مغناطیسی در پیرامون می شوند.

9. پوسته اصلی

این بخش از استارت ماشین به صورت یک استوانه می باشد و غالبا از جنس فولاد است .

 

علائم خرابی استارت خودرو

یکی از خرابی های شایع در مورد استارت خودرو  این است که با خودرو فقط صدای تق تق می دهد

در این مورد معمولا ایراد از اتوماتیک استارت است که با تعویض ان , مشکل استارت شما حل میشود .

یکی دیگر از ایرادات استارت خودرو این است که استارت زور میزند و یا در سرما به سختی حرکت میکند . در این مورد معمولا ایراد از زغالهای استارت یا بوشهای ان است .

در مورد اخر ممکن است در زمان راه اندازی با سر و صدای زیادی مواجه شوید که در این مورد , معمولا با خرابی دنده استارت مواجه خواهید شد .

البته در موارد دیگر میتواند خرابی در هر قسمت دیگری باشد

جهت خرید باطری خودرو روی نوشته  کلیک کنید

جهت ارسال امدادگر روی نوشته کلیک کنید

تلفن امداد سراسر کشور 1693

امداد مشهد 05138089

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس با مرکز امداد
WhatsApp icon
درخواست امداد به موقیت شما