
ارزیابی عملکرد سیستمهای الکتریکی
ارزیابی عملکرد سیستمهای الکتریکی در وسایل نقلیه جادهای
این استاندارد روشی برای ارزیابی عملکرد سیستمهای الکتریکی در وسایل نقلیه جادهای ارائه میدهد، بهویژه در شرایط تصادف طولی و در سناریوهای مختلف شبیهسازی تصادف. هدف از این ارزیابیها بررسی رفتار وسیله نقلیه هنگام استفاده از سیستمهای ترمز اضطراری خودکار و سیستمهای پشتیبانی ترمز پویا در شرایط خاص است.
در این شرایط، تصادفات زمانی رخ میدهند که وسیله نقلیه تحت آزمایش در حال حرکت در یک خط مستقیم، به وسیله نقلیه دیگری که در همان خط قرار دارد نزدیک میشود.
مهمترین بخش در این ارزیابیها، بررسی ظرفیت سیستمهای الکتریکی برای جلوگیری یا کاهش شدت برخورد در هنگام وقوع تصادف است.
این ارزیابیها به تولیدکنندگان کمک میکند تا عملکرد سیستمهای ترمز اضطراری خودکار و سیستمهای الکتریکی پیشرانه را بهطور مؤثر ارزیابی کنند.
تست سیستمهای ترمز اضطراری خودکار و ارزیابی عملکرد آنها
در این بخش، استاندارد ارائهشده بهطور خاص به ارزیابی سیستمهای ترمز اضطراری خودکار میپردازد که برای جلوگیری از تصادفات یا کاهش شدت آنها طراحی شدهاند.
سیستمهای ترمز خودکار که نیاز به مداخله راننده دارند، تحت پوشش این استاندارد قرار نمیگیرند. این ارزیابیها بر اساس رفتار وسیله نقلیه در سناریوهای تصادف طولی انجام میشوند و هدف آنها بررسی ظرفیت سیستم برای جلوگیری از برخورد یا کاهش شدت تصادف است.
این نوع ارزیابیها در شبیهسازیهای تصادف طولی انجام میشود، جایی که دو وسیله نقلیه در محور طولی با یکدیگر همراستا میشوند
و یکی از آنها بهطور ناگهانی به سمت دیگری نزدیک میشود. در این شرایط، ظرفیت سیستم ترمز اضطراری خودکار برای تشخیص خطر و اجرای صحیح ترمز بهطور دقیق ارزیابی میشود.
ارزیابی سیستمهای الکتریکی کلاس B و ویژگیهای آنها
این استاندارد بهویژه بر سیستمهای الکتریکی کلاس B که در وسایل نقلیه جادهای با نیروی الکتریکی بهکار میروند، متمرکز است. این سیستمها برای پیشرانه الکتریکی وسایل نقلیه طراحی شدهاند و این استاندارد مشخصات دقیقتری را برای اجزای مختلف این سیستمها و الزامات طراحی و عملکرد آنها ارائه میدهد.
مشخصات زیرکلاسهای ولتاژ و الزامات برای طراحی اجزای سیستمهای الکتریکی در این استاندارد بهطور گستردهای ذکر شده است. این استاندارد همچنین تأکید دارد که سیستمهای ولتاژ کلاس B باید ویژگیهای خاص خود را برای تطبیق با نیازهای عملکردی وسیله نقلیه در شرایط مختلف ارائه دهند.
تسهیل تبادل قطعات و کاهش هزینهها از طریق استانداردسازی
یکی از مزایای این استاندارد، تسهیل تبادل قطعات میان تأمینکنندگان مختلف است. استانداردسازی زیرکلاسهای ولتاژ و ویژگیهای مربوط به آنها به کاهش هزینههای تولید قطعات و سیستمها کمک میکند.
این استاندارد اجازه میدهد تا طراحی سیستمها یا اجزای مدار الکتریکی از طراحی منبع انرژی الکتریکی جدا شود و این امر باعث میشود تا تأمین قطعات از تأمینکنندگان مختلف آسانتر شود.
نتیجهگیری: اهمیت ارزیابی و استانداردسازی در صنعت خودروسازی
با استفاده از این استاندارد، تولیدکنندگان و تأمینکنندگان قادر خواهند بود تا سیستمهای الکتریکی و ترمز اضطراری خودکار را بهطور مؤثر ارزیابی کنند و از انطباق با الزامات عملکردی اطمینان حاصل کنند.
این استانداردها نهتنها به بهبود عملکرد ایمنی و عملکرد سیستمهای ترمز کمک میکنند، بلکه به کاهش هزینهها و تسهیل فرآیند تبادل قطعات میان تأمینکنندگان مختلف میانجامند.