تعویض لنت نیشابور
تعویض لنت
سیستم ترمز خودرو پایهایترین و حیاتیترین بخش ایمنی یک ماشین یا هر وسیله نقلیهای به حساب میآید.
اگر سیستم ترمز به خوبی کار نکند، هیچ یک از تجهیزات ایمنی دیگر نمیتواند جای خالی این سامانه مهم را پر کند و احتمال تصادف یا انحراف را از بین ببرد.
سیستم ترمز از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهمترین قطعات آن لنت ترمز نامیده میشود.
لنت ترمز جزو قطعات مصرفی خودرو محسوب میشود که اگر نسبت به تعویض آن دیر اقدام کنید، احتمال تصادف بسیار بالا خواهد رفت.
لنت ترمز چیست؟
قطعهای اصطکاکی در انواع سیستم ترمز خودرو است که بر اثر تماس با دیسک یا کاسه چرخ و در نتیجه ایجاد اصطکاک شدید، سرعت دَوَران چرخها را کاهش میدهد و باعث توقف خودرو میشود.
لنت ترمز داخل کالیپر قرار میگیرد و از موادی مانند فلز، سرامیک و مواد آلی ساخته میشود و در دو نوع لنت جلو و لنت عقب وجود دارد.
لنتهای جلو به دلیل اینکه نقش حیاتیتری در توقف خودرو دارند، معمولا زودتر از لنتهای عقب که مرتبط با ترمز دستی هستند، مصرق میشوند.
لنتهای عقب نیز برای ترمزهای دیسکی یا کاسهای در دو نوع مختلف ساخته میشوند.
تاریخچه لنت ترمز
داستان تولد لنت ترمز به اوایل تاریخ خودروسازی باز میگردد، یعنی زمانی که اولین وسایل نقلیه از سیستمهای ترمز ساده استفاده میکردند که شامل بلوکهای چوبی یا فلزی بود که به چرخها فشار میآوردند.
این سیستمها بهطور قابلتوجهی ناکارآمد و غیرقابلاعتماد بودند و اغلب منجر به خرابی چرخ و رینگ میشدند.
در دهه ۱۸۹۰، اختراعات متعددی در راستای بهبود سیستمهای ترمز انجام شد.
یکی از اختراعهای مهم، لنت ترمز اصطکاکی بود که توسط ویلیام لنکستر در سال ۲۸۹۷ ثبت اختراع شد.
لنتهای لنکستر از مواد لایهای بوده که اصطکاک بیشتری نسبت به بلوکهای چوبی یا فلزی ایجاد میکردند و بهطور قابلتوجهی قدرت ترمز را افزایش میدادند.
با این حال، لنتهای اولیه هنوز مشکلات متعددی داشتند؛ از جمله سروصدای زیاد و تمایل به صاف شدن زودهنگام در شرایط مرطوب.
طی دهههای ۱۹۰۰ و ۱۹۲۰، پیشرفتهای زیادی در مواد و طراحی لنت ترمز حاصل شد
که در نتیجه این پیشرفتها لنتهای بیصداتر بادوامتر و کارآمدتر به وجود امد.
نقطه عطف مهم در تاریخ لنت ترمز، معرفی ترمز دیسکی در دهه ۱۹۲۰ بود.
ترمزهای دیسکی از لنتهای ترمز برای ایجاد اصطکاک روی یک دیسک فلزی چرخان به جای کاسه ترمز استفاده میکنند.
ترمزهای دیسکی قدرتمندتر، کارآمدتر و قابلاعتمادتر از ترمزهای کاسهای بودند و به سرعت به استاندارد صنعت خودرو تبدیل شدند.
انواع لنت ترمز
فلز، سرامیک و مواد آلی می باشد
برخی از نقاط عطف کلیدی در تاریخ لنت ترمز عبارتند از:
- ۱۸۹۷: ویلیام لنکستر لنت ترمز اصطکاکی را ثبت اختراع میکند.
- دهه ۱۹۲۰: معرفی ترمزهای دیسکی
- دهه ۱۹۵۰: استفاده گسترده از ترمزهای دیسکی در خودروها
- دهه ۱۹۶۰: معرفی لنتهای ترمز بدون آزبست
- دهه ۱۹۷۰: پیشرفت در مواد و طراحی لنت ترمز برای بهبود عملکرد و کاهش نویز
- دهه ۱۹۸۰: معرفی لنتهای ترمز با سرامیک
- دهه ۱۹۹۰: معرفی لنتهای ترمز با مواد آلی
- دهه ۲۰۰۰: پیشرفت در لنتهای ترمز برای افزایش سازگاری با محیط زیست
امروزه، تحقیقات و توسعه لنت ترمز بهطور مداوم در حال انجام است.
هدف از این تحقیقات، توسعه لنتهای ترمز ایمنتر، کارآمدتر و بادوامتر است.