تعمیر فن خنک کننده
تعمیر فن خنک کننده
فن خنک کننده همانطور که از نام آن پیداست بخشی از سیستم خنک کننده موتور است که از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.
دو دسته فن های خنک کننده وجود دارد: مکانیکی و الکتریکی.
فن های خنک کننده مکانیکی توسط خود موتور کار می کنند در حالی که فن های خنک کننده الکتریکی توسط باتری کار می کنند.
اولی با یک کلاچ درگیر است و دومی ولتاژ باتری را از طریق یک رله دریافت می کند.
فن های خنک کننده الکتریکی تنها زمانی روشن می شوند که دمای موتور به حد معینی برسد.
به طور معمول، هنگامی که یک وسیله نقلیه با سرعت کمتری رانندگی می کند یا در ترافیک گیر می کند، به فن الکتریکی نیاز است.
بدیهی است که خرابی فن خنک کننده باعث داغ شدن بیش از حد موتور و در نتیجه فرسودگی پیش از موعد موتور می شود.
هر گونه مشکل در فن خنک کننده، در صورت تشخیص و رفع آن در زمان مناسب، از تعمیرات پرهزینه قطعات موتور جلوگیری می کند.
مراحل زیر نحوه تشخیص و رفع خرابی فن خنک کننده الکتریکی در خودرو را شرح می دهد:
آیا دمای سنج ماشین شما خیلی گرم می شود؟
نیازی به وحشت نیست اگر سوزن دماسنج به سمت قرمز حرکت کند، این معمولا به معنی مشکل در فن خنک کننده است.
اگر این اتفاق در حین رانندگی افتاد، باید در اسرع وقت خود را کنار بکشید.
فن خنک کننده باید به سرعت تعمیر شود، زیرا ادامه رانندگی باعث گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد مشکلات زیادی می شود.
شما به راحتی می توانید این مشکل را خودتان شناسایی و برطرف کنید.
چهار نقطه خرابی وجود دارد که نیاز به بررسی دارند.
توجه: موارد زیر دستورالعمل های کلی است.
برای دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی بیشتر، دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.
1. موتور را تست کنید
الف) زیر کاپوت را بررسی کنید، فن خنک کننده را پیدا کنید و ببینید آیا در حال چرخش است یا خیر. اگر اینطور نیست، سیستم فن مشکل دارد.
ب) فن های خنک کننده موتورهای DC ساده هستند.
شما باید با تست موتور شروع کنید.
شما باید کابلی را ببینید که از موتور جدا می شود.
سیم را از موتور فن به سمت موتور دنبال کنید تا به دوشاخه کانکتور فن برسید.
به آرامی کابل را از کانکتور جدا کنید.
ج) سیم های جامپر را برای آزمایش در دست بگیرید.
یک سر را به پایانه های مثبت و منفی باتری ماشین خود و سر دیگر را به پایانه های موتور فن متصل کنید.
واقعاً مهم نیست که از کدام راه این را وصل کنید.
احتیاط: پره های فن تیز هستند.
تمام اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید.
اگر موتور فن شروع به کار نکرد، مشکل از موتور است و فقط باید تعویض کنید.
2. فیوز را چک کنید:
اگر موتور روشن شود، مشکل از جای دیگری است.
در این مرحله، ما می دانیم که موتور هیچ قدرتی دریافت نمی کند.
بنابراین فیوز را چک کنید تا مطمئن شوید که سوخته نیست (باید پیوسته باشد).
اگر فیوز منفجر شده باشد، نیاز به تعویض دارد.
3. سوئیچ دما را بررسی کنید:
فن انرژی خود را توسط کلیدی به نام کلید دمای فن خنک کننده تامین می کند.
موقعیت این سوئیچ به ماشین شما بستگی دارد.
دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید تا آن را پیدا کنید.
برای بررسی آن باید آن را جدا کنید، ترمینال را از آن انتها زمین کنید و سر دیگر سیم زمین را به قطب منفی باتری ببرید.
اگر فن شروع به کار کرد، تنها چیزی که نیاز دارید یک سنسور جدید برای فن خنک کننده است.
4. رله فن خنک کننده را بررسی کنید:
پس از همه اینها، ممکن است هوادار همچنان از کار کردن خودداری کند.
یک چیز دیگر برای بررسی باقی مانده است، رله فن خنک کننده.
به جعبه فیوز بروید که باید به شما نشان دهد رله کجاست.
رله را از برق بکشید و فقط آن را تعویض کنید.
با گذشت زمان این رله ها می توانند کار نکنند و به سادگی نیاز به تعویض دارند.
خرید سهام قطعات خودرو یک خط از فن های خنک کننده!