گیربکس خودروهای سنگین
گیربکس خودروهای سنگین
انواع گیربکس در خودروهای سنگین از نظر کارایی تفاوت چندانی با انواع گیربکس های مورد استفاده در خودروهای سبک ندارد.
اما وزن زیاد خودروهای سنگین باعث تفاوت ساختاری بین گیربکس های نصب شده در خودروهای سنگین و سیستم گیربکس در خودروهای سبک می شود.
اگر خودروهای سنگین گیربکس مناسبی نداشتند، نمی توانستند بارهای سنگین را جابجا کنند.
به عبارت دیگر ماشین های سنگین بدون سیستم گیربکس مناسب کارایی خود را از دست می دهند.
سیستم گیربکس که در خودروهای سنگین نصب می شود، گشتاور تولید شده توسط موتور را دریافت کرده و آن را برای انتقال به سایر قسمت های خودرو آماده می کند.
هنگامی که چرخ دنده های ماشین های سنگین شروع به کار می کنند، گروهی از چرخ دنده ها در
سیستم گیربکس بر نیروی ایجاد شده توسط موتور تاثیر می گذارند و آن را به سیستم دیفرانسیل می فرستند.
قدرت انتقال یافته به سیستم دیفرانسیل تحت تأثیر نسبت دنده های گیربکس قرار می گیرد و بنابراین گیربکس بر کل حرکت یک خودرو تأثیر می گذارد.
در حین رانندگی، راننده می تواند با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تنظیم کند.
سیستم گیربکس تحت تاثیر دور موتور قرار می گیرد و با انتقال نیرو به قسمت های عملکردی خودرو باعث حرکت خودرو می شود.
در حین رانندگی، راننده می تواند با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تنظیم کند.
سیستم گیربکس تحت تاثیر دور موتور قرار می گیرد و با انتقال نیرو به قسمت های عملکردی خودرو باعث حرکت خودرو می شود.
با توجه به نقش گیربکس در فرآیند حرکت خودرو و آماده سازی خودرو برای رسیدن به هدفی که
برای آن ساخته شده است، لازم است سیستم گیربکس را بشناسید تا با خودروی خود آشنا شوید.
در این مقاله به بررسی انواع گیربکس ماشین های سنگین و مکانیسم دقیق سیستم های آنها می پردازیم.
همانطور که قبلا اشاره شد، تولید خودروهای سنگین بدون در نظر گرفتن سیستم گیربکس مناسب برای آنها غیرممکن است.
اینکه این خودروها اکنون قادر به جابجایی بارهای سنگین هستند به دلیل تناسب سیستم گیربکس آنها با عملکرد آنهاست.
به دلیل وزن زیاد بدنه خودروهای سنگین و اینکه این ماشینها اغلب بارهای سنگینی را حمل میکنند، راننده به دندههای بیشتری برای ایجاد کشش و سرعت مناسب برای حرکت نیاز دارد.
در نتیجه گیربکس وسایل نقلیه سنگین دنده های بیشتری را در اختیار رانندگان قرار می دهد.
دنده های بیشتر در گیربکس وسایل نقلیه سنگین به راننده امکان انتخاب بیشتری می دهد.
بنابراین، راننده میتواند از دندههای سنگینتر یا سبکتر از حد معمول در زمانها و مکانهای مختلف استفاده کند تا کشش اولیه و ثانویه مورد نیاز برای حرکت خودرو را فراهم کند.
موضوع تناسب سیستم گیربکس با وزن خودروهای سنگین به تامین کشش برای حرکت محدود نمی شود.
اگر خودروهای سنگین گیربکس متناسب با عملکرد خود نداشتند، سرعت آنها نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گرفت.
سیستم گیربکس متناسب با شکل دنده های خود نیروی لازم را از موتور دریافت می کند و به بهترین شکل ممکن به سیستم دیفرانسیل می دهد.
برخلاف خودروهای سبک که گاهی اوقات سیستم گیربکس مجبور می شود مقدار قدرت اعمال شده به دیفرانسیل را کاهش دهد.
گیربکس مورد استفاده در خودروهای سنگین گاهی اوقات قدرت دریافتی از موتور را قبل از انتقال به سیستم دیفرانسیل چند برابر می کند.
تمام مواردی که تا کنون ذکر کردیم شامل افزایش قدرت اعمال شده به دیفرانسیل، تامین سرعت
کافی برای حرکت، تامین کشش اولیه، ایجاد و حفظ کشش ثانویه برای حرکت و مواردی از این دست، همگی بخشی از کاربرد گیربکس است.
سیستم در خودروهای سنگین اما اگر بخواهیم همه این موارد را در یک جمله خلاصه کنیم، می
توان گفت که وظیفه انواع گیربکس در خودروهای سنگین، تسهیل حرکت این ماشین ها است.
یک سیستم گیربکس متناسب با نیاز خودروهای سنگین می تواند میزان فرسودگی و همچنین مصرف سوخت را کاهش دهد.
گیربکس در خودروهای سنگین چگونه کار می کند؟
برای درک عملکرد انواع گیربکس خودروهای سنگین ابتدا باید با عملکرد کلی سیستم گیربکس آشنا شوید.
در سیستم گیربکس، راننده مستقیماً با کلاچ و دسته دنده سروکار دارد.
هنگامی که موتور خودرو شروع به چرخیدن می کند و به نوعی شروع به تولید نیرو می کند، یک سیستم واسطه باید توان تولید شده توسط موتور را بین سایر قسمت های خودرو توزیع کند.
این سیستم همان جعبه دنده ای است که از دنده برای انتقال نیرو استفاده می کند.
راننده با فشار دادن کلاچ قفل دنده ها را باز می کند.
هر عدد دنده نشان دهنده گروه خاصی از چرخ دنده ها است.
در واقع راننده با قرار دادن دنده تعیین می کند که کدام گروه از چرخ دنده ها وظیفه انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل را انجام دهند.
با قرار دادن چرخ دنده، گروهی از چرخ دنده ها با هم هماهنگ می شوند.
وقتی راننده پایش را از روی کلاچ بردارد، دنده ها دوباره قفل می شوند.
دنده های همسان در همان موقعیت قفل می شوند و قدرت را از موتور به دیفرانسیل منتقل می کنند.
به دلیل استفاده بیشتر از خودروهای سنگین، این خودروها دارای گیربکس های متنوع تری هستند.
اگر تمام اعداد دنده کنار هم چیده می شد، گیربکس بسیار دست و پا گیر می شد.
در نتیجه در خودروهای سنگین علاوه بر دنده، نیم دنده نیز وجود دارد.
بنابراین تعویض دنده از طریق دکمه های روی دسته دنده انجام می شود.
با تنظیم دستگاه بر روی دنده های مختلف و نیم دنده، روند کنترل حرکت ماشین های سنگین تا حد زیادی تسهیل می شود.
امروزه گیربکس برخی خودروهای سنگین دارای 20 دنده است.
تعداد دنده های این ماشین ها 16+2+2 نمایش داده می شود.
رانندگان این مدلهای خودرو میتوانند با استفاده از دکمه به 4 دنده اضافی برای حرکت مستقیم دسترسی داشته باشند.
تعداد کل این چرخ دنده ها هشت عدد است.
این گیربکس ها با دو برابر شدن تعداد دنده ها و در نظر گرفتن نیم دنده ها، 16 دنده را در اختیار راننده قرار می دهند.
در کنار این 16 دنده، دو دنده عقب نیز با نیم دنده هایشان وجود دارد.
به همین دلیل است که تعداد دنده ها در برخی از انواع گیربکس خودروهای سنگین 20 عدد می باشد.
انواع گیربکس در خودروهای سنگین
انواع مختلف گیربکس خودروهای سنگین را می توان به چهار گروه طبقه بندکرد گیربکس معمولی که حدود 1+5 تا 1+7 دنده دارد.
با حداقل هشت دنده، اما استفاده از آنها در حال منسوخ شدن است گیربکس یکی از انواع گیربکس ماشین های سنگین است که در آن سنت و مدرنیته با هم ترکیب شده است.
این گیربکس ها ساختاری مشابه اما به جای شکستن از سیستم دکمه ای استفاده می کنند.
گیربکس دو اهرمی یکی دیگر از انواع گیربکس خودروهای سنگین است که در ساختار خودروهای مک کاربرد فراوانی دارد.
مشکلات رایج گیربکس ماشین های سنگین چیست؟
بی کیفیت بودن روغن گیربکس، استهلاک فنرها و بلبرینگ های نصب شده در خودرو و عدم
هماهنگی دنده و دور موتور از جمله دلایل فنی است که می تواند منجر به اختلال در عملکرد گیربکس خودروهای سنگین شود.
برخی از عادات رانندگی مانند فشار دادن طولانی مدت پدال کلاچ و قرار دادن دست روی گیربکس
در حین رانندگی نیز می تواند به سیستم گیربکس آسیب برساند.