سرویس شارژ باتری
سرویس شارژ باتری
سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما به اندازه سوخت، روغن کاری و مایع خنککننده در موتور مهم است.
سیستم الکتریکی را به عنوان مغز ماشین در نظر بگیرید که به بقیه قطعات می گوید چه کاری انجام دهند.
سیستم شارژ باتری به چه معناست؟
سیستم الکتریکی ماشین شما به صورت زیر عمل می کند:
-
باتری استارت را می چرخاند که از طریق شمع ها موتور را روشن می کند.
-
دینام برق را از طریق یک تسمه از عملکرد موتور دریافت می کند.
-
دینام نیروی موتور را به جریان الکتریکی تبدیل می کند که باتری را دوباره شارژ می کند.
اگر چیزی جریان نیرو را به موتور قطع کند، مدت زیادی کار نخواهد کرد و احتمالاً چراغ باتری روی داشبورد خودرو روشن خواهد شد .
از ابزار می توان برای تشخیص منبع مشکل با وصل کردن آن به رایانه داخلی خودرو استفاده کرد.
چه چیزی باعث روشن شدن چراغ باتری می شود؟
علائمی که نشان می دهد سیستم شارژ باتری شما از کار افتاده است عبارتند از:
-
چراغ های جلو کم نور
-
مشکل در راه اندازی موتور.
-
لوازم جانبی با وصل شدن به پورت USB شارژ نمی شوند.
-
خرابی برق های جانبی مانند استریو، چراغ های داخلی، و فن بخاری.
اگر دینام ماشین شما برق باتری را برای شارژ مجدد تامین نکند، باتری در نهایت از کار می افتد.
چقدر طول می کشد بستگی به سن و وضعیت باتری دارد.
معمول است که یک باتری سه تا پنج سال دوام بیاورد، اما عوامل زیادی در طول عمر آن نقش دارند، از جمله سن باتری در هنگام خرید.
عادات رانندگی شما و آب و هوا و شرایط خشک یا مرطوب در منطقه شما می تواند به طور قابل
توجهی بر طول عمر تأثیر بگذارد.
باتری شما بیشتر دوام می آورد اگر:
-
شما قرار گرفتن در معرض دمای شدید را به حداقل میرسانید: تابستانهای گرم و زمستانهای سرد باتری را خراب میکند.
-
لوازم جانبی آنبورد سیستم را تحت تأثیر قرار نمی دهد.
-
هرچه بیشتر از بلوتوث، قفل دربهای بدون کلید، پخشکنندههای ، صندلیهای برقی و پورتهای شارژ بیشتر استفاده کنید، باتری شما سریعتر تمام میشود.
-
شما درایوهای طولانی تری را در دورهای بالاتر انجام می دهید ، که باتری را دوباره شارژ می کند زیرا درایوهای کوتاه با سرعت پایین این کار را نمی کنند.
-
مسافت های طولانی را به طور مکرر رانندگی می کنید.
-
پارک کردن خودرو برای هفتهها هر بار باتری را خالی میکند زیرا سیستمهایی مانند ورودی بدون کلید، سیستم امنیتی و رایانه داخلی همیشه روشن هستند .
-
و از برق باتری استفاده میکنند که تا زمانی که وسیله نقلیه بدون استفاده است، شارژ نمیشود.
-
نکته: اگر میخواهید خارج شوید، در آن مدت کابلهای باتری را از پایانهها جدا کنید تا باتری توسط سیستمهای خودکار مانند قفل در و دماسنج تخلیه نشود.
-
سازنده و خردهفروش قبل از خرید از باتری بهخوبی مراقبت کردهاند، از جمله ارائه باتری که در زمان نصب آن در خودروی شما قدیمی نبوده است.
نحوه تعمیر سیستم شارژ باتری
اگر سنسوری دریافت کردید که میگوید «سیستم شارژ باتری سرویس»، چندین گزینه برای دنبال کردن وجود دارد. تو می توانی:
-
باتری اصلی را بررسی کنید و خوردگی ترمینال ها را از بین ببرید تا اتصال تمیزی وجود داشته باشد.
-
این را می توان با یک محلول تمیز کننده از فروشگاه قطعات خودرو انجام داد. سیم ها را از پایانه های باتری بردارید و هرگونه زنگ زدگی یا خوردگی را پاک کنید.
-
قبل از اتصال مجدد اجازه دهید خشک شود.
-
باتری خود را در فروشگاه قطعات خودرو تست کنید.
-
آنها می توانند به شما بگویند که چه مقدار از چرخه عمر آن کاهش یافته است و چه مدت ممکن است طول بکشد.
-
آنها همچنین می توانند دینام را برای تعیین اینکه آیا شارژ کافی به باتری ارسال می کند یا خیر، آزمایش کنند.
-
یک قطعه شل در سیستم الکتریکی ممکن است باعث اختلال در عملکرد و قطع برق شود.
-
مطمئن شوید که باتری شما به خوبی در جای خود بسته شده است.
-
یک باتری شل که در اطراف تکان میخورد، اتصالات خوبی را حفظ نمیکند و تا زمانی که یک باتری ایمن شده دوام نمیآورد .
-
باتری خود را برای سایش و آسیب کلی بررسی کنید.
-
در آب و هوای سرد، نمک جاده می تواند به داخل موتور نفوذ کند و باعث ایجاد مشکلاتی در سیم های باتری و خود ظرف شود.
-
استارت یکی از مهمترین مشکلاتی است که در قدرت سیستم شارژ باتری ایجاد میکند.
-
اگر استارت شما خراب باشد، ممکن است باتری را از طریق ولتاژ سرگردان یا نیاز راننده به چندین بار جرقه زنی برای راه اندازی خودرو، تخلیه کند.
-
می توانید از یک ولت متر استفاده کنید تا بفهمید استارت چقدر برق می کشد و آیا موثر است یا خیر.
-
اگر باتری سالم به نظر می رسد اما موتور روشن نمی شود، فیوزها را بررسی کنید.
-
یک فیوز سوخته می تواند بر توانایی خودرو برای ارسال شارژ کافی به استارت تأثیر بگذارد.
معمولاً وقتی “چراغ بررسی باتری” روشن می شود، به این معنی است که دینام مشکلی دارد.
دینام یک جزء مهم سیستم الکتریکی است که باید به طور منظم از نظر عملکرد مناسب بررسی شود.
از آنجایی که وقتی خودرو در حال کار است، برق را به باتری برمیگرداند تا آن را دوباره شارژ کند، دینامی که کار نمیکند یا اتصالات بدی دارد میتواند مقصر پشت چراغ چک باتری باشد.
موارد زیر را بررسی کنید:
-
اتصالات برق دینام برای قطع یا خوردگی.
-
در صورت استفاده از اسپری تمیزکننده اتصالات تجاری، قبل از جابجایی سیم کشی، باتری خودرو را جدا کنید.
-
هر دسته سیم روی دینام را جدا کنید و پاک کننده را داخل آن اسپری کنید و قبل از وصل مجدد به آنها اجازه دهید خشک شوند.
-
همچنین سیم ها را از نظر سایش و شکستگی بررسی کنید.
-
تسمه محرک دینام، اطراف قرقره میل لنگ موتور پایین، باید بررسی شود تا مطمئن شوید که در جای خود قرار دارد و در شرایط خوبی قرار دارد.
-
اگر هنگام کار کردن موتور صدای ناله یا جیغی به گوش می رسد، ممکن است این تسمه به دلیل سایش یا کشش نامناسب لیز خورده باشد.
-
اگر دینام به طور ایمن در اطراف قرقره های مناسب پیچیده نشده باشد و به درستی سفت نشده باشد، ممکن است برق ثابتی را به دینام نرساند.
-
اگر شک دارید، تسمه را تعویض کنید.
-
یکی دیگر از نشانه های مشکل بودن تسمه دینام این است که سیستم خنک کننده شما به درستی کار نمی کند.
-
پمپ خنک کننده توسط تسمه دینام کار می کند. اگر سیستم خنک کننده کار نمی کند،
-
حسگر دمای خودروی شما احتمالاً با خواندن دمای بالای موتور فعال می شود.
اگر باتری نسبتاً نو است اما در حال خالی شدن است و دینام مشکلی ندارد، باید دریابید که چه چیز دیگری می تواند از انرژی باتری استفاده کند.
ممکن است یک حسگر بد در جایی در وسیله نقلیه وجود داشته باشد که در حال کشیدن نیرو است.
چیزی مانند بسته شدن خودکار درهایی که اتصال خوبی ندارند ممکن است وقتی بسته به نظر می رسند باز هم باز شوند، که حتی وقتی ماشین خاموش است، برق می کشد.
تعقیب این احتمالات ضروری است زیرا حتی یک باتری جدید با چنین تخلیه مداوم و بدون توجه عمر طولانی نخواهد داشت.
از ابزار برای تشخیص استفاده کنید
ابزار یک اسکنر است که توسط کارگاه ها و مکانیک های خودرو برای تشخیص مشکلات موتور استفاده می شود.
از فناوری رایانه داخلی برای رمزگشایی پیامهای حسگرهای سرتاسر وسیله نقلیه استفاده میکند – و برخی خودروها صدها حسگر دارند.
سیستمهای شارژ باتری، منابع معمولی مشکلاتی هستند که خودروها آنطور که باید روشن نمیشوند یا کار نمیکنند.
اگر دینام سیم کشی شل داشته باشد یا تسمه به میل لنگ شل شده باشد، ممکن است باتری جدیدتر بدون خوردگی نتواند خودرو را روشن نگه دارد.
به همین ترتیب، فیوزها و درگاههای متعدد یک وسیله نقلیه برای قدرت، همگی در حفظ عملکرد صحیح موتور نقش دارند.
برخی از مسائلی هستند که یک تازه کار می تواند آنها را شناسایی و تعمیر کند، مانند نصب یک
باتری جدید، اما برخی دیگر آنقدر درگیر هستند که مکانیک معمولی آخر هفته نمی تواند به تنهایی انجام دهد.
به سادگی ابزار را به خروجی که معمولا نزدیک یا زیر فرمان قرار دارد وصل کنید.
بدون استارت زدن موتور، کلید استارت را روی «روشن» قرار دهید.
اگر اسکنر با رایانه خودرو ارتباط برقرار نمی کند، سعی کنید چیزی را به پورت “فندک” خودرو وصل کنید تا ببینید آیا کار می کند یا خیر.
اگر هیچکدام برق نمی گیرند، ممکن است لازم باشد یک باتری کاملاً شارژ شده برای شروع فرآیند قرض بگیرید.
دستورالعمل های دریافت پیام های حسگر را دنبال کنید.
ممکن است نیاز باشد که شماره وسیله نقلیه خود را وارد کنید ، که روی یک صفحه کوچک در
گوشه شیشه جلو یا داخل چارچوب درب راننده قرار دارد.
ابزار اطلاعات را در کدهای پنج رقمی دریافت می کند.
هر یک از ارقام نشان دهنده یک بخش مهم از اطلاعات است:
-
رقم اول محل مشکل است، مانند P برای پیشرانه یا U برای سیستم کامپیوتری آنبرد.
-
رقم دوم به شما می گوید که آیا مشکل مربوط به سازنده است یا عمومی.
-
رقم سوم اطلاعات دقیق تری در مورد محل و ماهیت مشکل وسیله نقلیه شما ارائه می دهد.
-
میخواهید کلیدی برای کدهای مربوط به برند، مدل و سال خودروی خود بیابید تا مشخص
-
کنید آیا مشکل چیزی است که میتوانید با آن مقابله کنید یا باید ماشین را نزد مکانیک ببرید.