کامیون یدک کش
کامیون یدک کش
این مقاله در مورد وسایل نقلیه مورد استفاده در بکسل است.
برای اطلاعات کلی، بکسل را ببینید
برای تکنیک های بکسل، به بازیابی خودرو انواع یدک کش مراجعه کنید
مدرن دوج رم یک ماشین یدک کش
این ممکن است شامل بازیابی وسیله نقلیه آسیب دیده در تصادف، بازگرداندن آن به سطح
قابل رانندگی در شرایط نامساعد یا آب و هوای نامناسب، یا بکسل کردن یا انتقال آن از
طریق تخت به تعمیرگاه یا مکان دیگری باشد.
یک کامیون یدککش از یک تریلر حامل خودرو
که برای جابجایی چندین وسیله نقلیه جدید یا مستعمل به طور همزمان در عملیات حمل و
نقل معمول استفاده میشود، متمایز است.
فردیناند پورشه از یک تراکتور توپخانه برای ارتش اتریش-مجارستان در سال 1908 توسعه
داد،
یکی از این دسته به عنوان وسیله نقلیه بازیابی برای بقیه ساخته شد، با یک وینچ
بزرگ در پلت فرم عقب.
ویرانگر (با بازوی بالابر) در سال 1916 توسط ارنست هولمز پدر از چاتانوگا، تنسی الهام
گرفت ، یک کارگر گاراژ اختراع شد که پس از نیاز به بلوک ، طناب و شش مرد برای بیرون
کشیدن ماشین از یک نهر، پس از بهبود طراحی خود، شروع به تولید تجاری آنها کرد.
تالار مشاهیر و موزه بینالمللی یدککشی و بازیابی در شهر زادگاه او، خرابکنندههای
عتیقه، ابزار، تجهیزات و تاریخچه تصویری یدککشی وسایل نقلیه موتوری، نوعی کار که
منشأ هولمز است، به نمایش گذاشته میشود.
انواع تجهیزات یدک کش
از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد
کامیون یدککش (همچنین به نام ویرانگر ، کامیون خراب ، وسیله نقلیه بازیابی یا
کامیون خراب نیز نامیده میشود ) کامیونی است که برای جابجایی وسایل نقلیه موتوری
معلول، پارک شده نامناسب، توقیف یا غیرفعال استفاده میشود
این ممکن است شامل
بازیابی وسیله نقلیه آسیب دیده در تصادف، بازگرداندن آن به سطح قابل رانندگی در شرایط
نامساعد یا آب و هوای نامناسب، یا بکسل کردن یا انتقال آن از طریق تخت به تعمیرگاه یا
مکان دیگری باشد.
یک کامیون یدککش از یک تریلر حامل خودرو که برای جابجایی چندین وسیله نقلیه جدید یا
مستعمل به طور همزمان در عملیات حمل و نقل معمول استفاده میشود، متمایز است.
تاریخچه
یک کامیون یدک کش شورلت 1920
فردیناند پورشه از یک تراکتور توپخانه برای ارتش اتریش-مجارستان در سال 1908 توسعه
داد، یکی از این دسته به عنوان وسیله نقلیه بازیابی برای بقیه ساخته شد، با یک وینچ
بزرگ در پلت فرم عقب.
ویرانگر (با بازوی بالابر) در سال 1916 توسط ارنست هولمز پدر از چاتانوگا، تنسی الهام
گرفت ، یک کارگر گاراژ اختراع شد که پس از نیاز به بلوک ، طناب و شش مرد برای بیرون
کشیدن ماشین از یک نهر، . پس از بهبود طراحی خود، شروع به تولید تجاری آنها کرد.
تالار مشاهیر و موزه بینالمللی یدککشی و بازیابی در شهر زادگاه او، خرابکنندههای
عتیقه، ابزار، تجهیزات و تاریخچه تصویری یدککشی وسایل نقلیه موتوری، نوعی کار که
منشأ هولمز است، به نمایش گذاشته میشود.
انواع تجهیزات یدک کش
پنج نوع کلی یدککش معمولاً بر اساس نوع یا اندازه وسیله نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند:
-
بوم: از یک بوم قابل تنظیم با یک وینچ برای بازیابی وسایل نقلیه از یک خندق ، روی
-
یک خاکریز ، یا هر جایی که وسیله نقلیه نمیتواند به طور ایمن با پشتیبان گیری
-
دسترسی پیدا کند، استفاده میکند
-
برخی از رونق ها رفع شده اند
-
برخی دیگر مجهز به سیلندرهای تلسکوپی . سنگینترین نوع بومها میتوانند بچرخند و به طور موثری یدککش را به نوعی جرثقیل متحرک به نام «روتاتور» تبدیل میکنند
-
و معمولاً برای حوادث مربوط به وسایل نقلیه سنگین در نظر گرفته میشوند.
-
در گذشته، کامیونهای بوم از سیستم « قلاب و زنجیر » استفاده میکردند که در آن
-
زنجیر به دور چارچوب یا محور وسیله نقلیه حلقه میشود، سپس توسط یک وینچ بوم بلند میشود.
-
یک یدککش با تشکهای لاستیکی سنگین، کامیون و وسیله نقلیه را به هم متصل میکند، بنابراین میتوان آن را روی محور دیگر خود یدککشید.
-
“اسلینگ” و “بالابر تسمه” پیشرفت دیگری هستند، با تسمه های لاستیکی که جایگزین بخشی از زنجیر شده اند.
-
اسلینگ امروزه زیاد استفاده نمی شود زیرا می توانند سپر خودروها را خراش دهند.
-
با این حال، گاهی اوقات برای یدک کشی وسایل نقلیه ای که تصادف کرده اند یا یک یا دو
-
چرخ جلو یا عقب آنها از بین رفته است یا برای وانت و سایر وسایل نقلیه که سپر فولادی دارند استفاده می شود.
-
خودروهای مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک را نمی توان با بند بکسل کرد، زیرا باعث ایجاد مشکل در پیشرانه خودرو می شود.
-
بالابر چرخ (همچنین “بالاگر عینک” یا “زیر لیفت” نیز نامیده می شود): از فناوری قلاب و زنجیر برای تولید یک یوغ فلزی بزرگ ساخته شده است
-
که می تواند در زیر چرخ های جلو یا عقب قرار داده شود تا آنها را در گهواره قرار دهد، جلو یا جلو را بکشد.
-
انتهای عقب خودرو توسط بالابر پنوماتیکی یا هیدرولیکی از زمین جدا شود تا بتوان آن را یدک کشید.
-
این دستگاه عموماً چرخهای محرک وسیله نقلیه (یعنی چرخهای جلو اگر دیفرانسیل جلو باشد، چرخهای عقب اگر دیفرانسیل عقب است) را برمیدارد و فقط لاستیکها را لمس میکند.
-
بالابر چرخ توسط از شرکت در سال 1967 طراحی شد. نام آسانسور عینک در بریتانیا رایج است.
-
گهواره شبیه یک عینک مربعی (عینک) است.
-
کامیونهای متوسط و سنگین از تغییری استفاده میکنند، “زیر لیفت” یا “بالابر شاسی” که محور یا چارچوب را به جای چرخها بالا میبرد.
-
کامیون های چرخ دار می توانند آداپتورهایی داشته باشند که می توانند شاسی را نیز بلند کنند.
-
یکپارچه (همچنین “خود بارگیری”، “قاپی”، “انتخاب سریع” یا “کامیون ریپو”): بوم و بالابر چرخ در یک واحد یکپارچه شده است.
-
در کامیون های سبک برای بازپس گیری وسایل نقلیه یا جابجایی وسایل نقلیه پارک شده غیرقانونی استفاده می شود.
-
اکثراً دارای کنترلهایی برای دستگاه داخل کابین یدککش هستند تا امکان وانت سریع را بدون مشکل خروج از کامیون برای وصل کردن وسیله نقلیه فراهم کنند.
-
اگرچه شبیه به کامیون های چرخدار است،
-
اما یک کامیون یکپارچه از این جهت متفاوت است که انتهای بوم آن دارای بازوهای متحرکی است که می توانند راحت تر و سریع تر به چرخ های یک وسیله نقلیه که اغلب از داخل کابین کنترل می شوند، بچسبند.
-
در یک کامیون بالابر چرخ، چرخ های یک وسیله نقلیه باید قبل از بلند شدن توسط اپراتور به صورت دستی روی یوغ محکم شوند
-
همچنین کامیون های سنگینی وجود دارند که با بالابرهای یکپارچه تولید می شوند.
-
تخت مسطح (همچنین به آن بازگشت اسلایدیا سینی شیبدارنیز گفته
-
میشود):تمام قسمت پشتی کامیون دارای یک تخت است که میتواند به صورتهیدرولیکی شیبدار شود و به سطح زمین برگردد و به خودرو اجازه میدهد روی
-
آن قرار گیرد.
-
تحت قدرت خود یا توسط یک وینچ کشیده می شود.
-
از آنجایی که آنها به جای یدک کشی وسیله نقلیه را حمل می کنند، می توانند در یک
-
وسیله نقلیه کاملاً بی حرکت استفاده شوند.
-
در ایالات متحده، از آنها برای حمل خودروهای آسیب دیده ناشی از تصادفات استفاده می شود.
-
تخت مسطح بالابر: یک بوم از یک قاب بالابر چرخ برای بلند کردن وسیله نقلیه به
-
صورت عمودی و بارگیری آن بر روی تخت استفاده می کند.
-
این نوع کامیون می تواند وسایل نقلیه ای که به صورت موازی پارک شده اند را حذف کند.
-
معمولا استفاده می شود.
کامیون بوم با زیر لیفت
اینها رایج ترین ترتیبات هستند.
موارد دیگری نیز وجود دارند، مانند واحدهای تخت که قابلیت بالابر چرخ را ارائه می دهند،
کامیون های بوم که قابلیت بازیابی را دارند اما نمی توانند یدک بکشند، و واحدهای بالابر
چرخ که بوم ترکیبی با قلاب را ارائه می دهند.
همچنین چندین سایز و وزن کامیون یدککش وجود دارد.
سبکترین مدلها معمولاً مبتنی بر شاسی کامیونهای سبک و ون هستند که وزنهای بوم
و یدککشی در حدود 5 تا 10 تن کوتاه (4.5 تا 9.1 تن متریک) را ارائه میکنند که آنها را برای
یدککشی خودرو ایدهآل میکند.
کامیون های یدک کش متوسط دارای ظرفیت بوم 15 تا 20 تن کوتاه (14 تا 18 تن متریک)
هستند.
یدککشهای سنگین، بر اساس شاسی مورد استفاده توسط کامیونهای نیمهکامیون، با
محورهای متعدد و قابلیت یدککشیدن ترکیبی از کامیونهای نیمهکامیون و تریلر با بار کامل،
دارای ظرفیت بوم از 25 تا 50 تن کوتاه (23 تا 45 تن متریک) هستند.
روتاتورها سنگینترین نوع کامیونهای یدککش هستند که از 40 تا 75 تن کوتاه (36 تا 68 تنپ
متریک) رنج میبرند (اگرچه مدلهای سبکتر نیز وجود دارند) و اغلب با بسیاری از
ویژگیهای دیگر برای هر مشخصات مشتری عرضه میشوند.
اکثر وسایل نقلیه نوع تخت بر پایه کامیون های متوسط و سنگین ساخته شده اند تا
استحکام شاسی لازم برای حمل کل وسایل نقلیه را فراهم کنند.
عملیات
نوشتار اصلی: یدک کشی
یک کامیون بالابر چرخ که فورد فوکوس آسیب دیده را یدک می کشد.
بارگیری یک تخت مسطح با وینچ
یک خودروی نادرست پارک شده با یک کامیون یدک کش در مسکو کشف شد .
کامیون یدک کش سنگین در حال بازیابی اتوبوس.
کامیونهای یدککش معمولاً توسط شرکتهای خصوصی اداره میشوند، به جز بزرگراههای
اصلی و جادههای عوارضی ، که مقامات راه ممکن است کامیونهای یدککش را برای آن
بخش از جاده راهاندازی کنند.
برخی از ادارات پلیس دارای کامیون یدک کش هستند.
با این حال، در ایالات متحده، قرارداد یدک کش پلیس با شرکت های خصوصی معمول است.
کسبوکارهایی که ناوگان بزرگی از وسایل نقلیه مانند شرکتهای اتوبوس مدرسه یا
خدمات تحویل بسته را اداره میکنند، اغلب یک یا چند کامیون یدککش برای اهداف
یدککشی وسایل نقلیه خود دارند.
ادارات دولتی با ناوگان بزرگ (مانند ادارات پلیس ، ادارات آتش نشانی ، مقامات حمل و نقل و
ادارات امور عمومی شهرهای بزرگ) می توانند به طور مشابه دارای یک یا چند کامیون یدک کش باشند.
همچنین ممکن است از کامیون های یدک کش اداره پلیس برای توقیف سایر وسایل نقلیه
استفاده شود.
کامیونهای یدککش سنگین اغلب برای پاکسازی تصادفات نیمه کامیون و صاف کردن با
چاقو کامیونهای استفاده میشوند.
در مناطق روستایی یا سازماندهی نشده، شرکتهایی که کامیونهای یدککش را کار
میکنند، گاهی اوقات میتوانند خدمات اضافی متناسب با ترخیص بزرگراه را در جایی که
خدمات دولتی در دسترس نیست، مانند اطفاء حریق ارائه دهند.
ارتش همچنین کامیون های یدک کش را برای بازیابی وسایل نقلیه سرگردان مستقر می کند.
در ارتش ایالات متحده ، یک نوع از کامیون برای این منظور استفاده می شود، برای ریکاوری
در موقعیت های جنگی در حالی که زیر آتش هستند، بسیاری از ارتش ها با ناوگان وسایل
نقلیه بزرگ نیز خودروهای بازیابی زرهی را مستقر می کنند .
این خودروها نقش مشابهی را ایفا میکنند، اما در برابر آتشهای سنگین مقاوم هستند و
میتوانند با مسیرهای خود از زمینهای ناهموار عبور کنند و همچنین وسایل نقلیه را فراتر از
محدودیت وزنی خرابکنندههای چرخدار مانند تانکها بکسل کنند .
(بسیاری از آنها به همین
دلیل بر اساس طراحی تانکها هستند).
هر ایالت و قلمرو استرالیا مقررات و قوانین خاص خود را برای کارکرد کامیون های یدک کش دارد.
یدک کش ها به طور کلی به دو دسته یدک کش استاندارد، تجاری و خصوصی یا بکسل تصادفی تقسیم می شوند.
کامیونهای یدککش تصادفی به وضوح با شمارههایی که به ختم میشوند، قابل شناسایی هستند.
کامیونهای یدککشی که برای یدککشی تصادفی تأیید نشدهاند، ممکن است از پلاکهای
عمومی هر ترکیبی مطابق با سیستم ثبت نام هر ایالت استفاده کنند.
نمونه ای از اساسنامه ای که عملکرد کامیون های یدک کش و شرکت های یدک کش را در
ویکتوریا ویکتوریا است تنظیم می کند ، قانون خدمات بکسل تصادفی .
برخی از حوزههای قضایی ممکن است به کامیونهای یدککش اجازه دهند که به عنوان
وسایل نقلیه اضطراری در نظر گرفته شوند و از آژیرها استفاده کنند، که ایالت میسوری
نمونهای قابل توجه است.
در ویکیانبار پروندههایی مربوط به کامیونهای یدککش موجود است .
-
خودروی بازیابی زرهی
-
مزایده خودرو توقیف شده
-
حامل موتور
-
امداد جاده ای
-
یدک کش
-
بازیابی خودرو