سر سیلندر چیست؟
سر سیلندر چیست؟
سرسیلندر یکی از ویژگیهای بیحرکت خاص انواع موتورهای احتراق داخلی است .
در بالای موتور قرار دارد و به بلوک موتور با استفاده از پیچهای مهم یا بستهای که کالیبراسیون و آببندی دقیق را تضمین میکند، ثابت میشود.
این عنصر پر بار در موتور است.
نقش اصلی آن محصور کردن بالای سیلندرها است و اجزای تشکیل دهنده آن در معرض دما و فشار بالا هستند.
نقص فنی در سرسیلندر عملکرد کل موتور را به خطر می اندازد.
سر سیلندر چیست؟
در موتورهای احتراق داخلی ، سرسیلندر در بالای بلوک موتوربلوک سیلندرقرار می گیرد و سقف محفظه احتراق را تشکیل می دهد.
با واشر سر در جای خود مهر و موم شده است.
در داخل موتور سوپاپ ، سر یک ورق فلزی ساده است.
در مقابل، در موتورهای مدرنتر سوپاپ سقفی و میل بادامک سقفی، سرسیلندر یک بلوک
پیچیدهتر است که اغلب شامل مسیرهای ورودی و خروجی، مسیرهای خنککننده، سوپاپها، میل بادامک ، شمعها و انژکتورهای سوخت است.
اکثر موتورهای مستقیم دارای سر تک سیلندر هستند که بین همه سیلندرها مشترک است و اکثر موتورهای دارای سر دو سیلندر یکی در هر سیلندر هستند.
در همه موتورهایی که با آب خنک می شوند این برای همه موتورهای پرکینز صدق می کند سر سیلندر همچنین دارای مجراها و گذرگاه ها است.
اینها به مایع خنک کننده، متشکل از آب و ضد یخ اجازه می دهد تا جریان یابد و گرمای اضافی را از
بدنه اصلی موتور به رادیاتور منتقل کند و از خطر داغ شدن بیش از حد و آسیب جلوگیری کند.
جای تعجب نیست که سر سیلندر در معرض دمای شدید قرار می گیرد که باید در برابر آن مقاومت کند.
ساخت و ساز
سر سیلندرها از چدن یا چدن آلومینیوم ساخته می شوند.
تولید آلومینیوم ریختهگری گرانتر است، اما نسبت به چدن، وزن قابلتوجهی کاهش میدهد و گرما را بهتر از بین میبرد.
تقریباً همه موتورهای بنزینی تولیدی از سر آلومینیومی استفاده می کنند، در حالی که چدن به دلیل استحکام بالاتر هنوز معمولاً برای دیزل استفاده می شود.
فضای داخلی یک سرسیلندر شبکه پیچیدهای از گالریهای روغن و گذرگاههای مایع خنککننده است، حتی پیچیدهتر از بلوک موتور.
برای تشکیل این حفرههای داخلی، سرها اغلب با استفاده از روش ریختهگری فوم گمشده ریختهگری میشوند.
اجزای یک سر سیلندر
دونده های ورودی و خروجی اینها اطمینان حاصل می کنند که مخلوط هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می شود و گازهای خروجی از سیلندرها تخلیه می شوند.
دریچه های ورودی و خروجی این سوپاپ ها به مخلوط هوا و سوخت اجازه ورود و خروج گازهای خروجی از سرسیلندر را می دهند.
میل بادامک وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ ها را بر عهده دارد.
شمع ها شروع کننده احتراق سوخت هستند
سر سیلندرها چگونه کار می کنند؟
سر سیلندر از بالای سیلندرها بسته می شود تا محفظه های احتراق را تشکیل دهند.
شمع ها از طریق سرسیلندر به داخل محفظه های احتراق بیرون زده و جرقه اشتعال می دهند.
دریچه ها به داخل سیلندرها باز می شوند.
یک سوپاپ ورودی باز می شود تا قبل از بسته شدن مجدد، مخلوطی از سوخت و هوا وارد هر سیلندر شود.
پیستون در داخل سیلندر به سمت بالا حرکت می کند تا مخلوط هوا سوخت را فشرده کند.
شمع سوخت فشرده شده را مشتعل می کندو با دور شدن پیستون از سرسیلندر به دلیل گازهای
در حال انبساط سریع ناشی از احتراق، دریچه اگزوز باز می شود تا گازها از موتور خارج شوند.
شفت بادامک اطمینان حاصل می کند که تمام این فعالیت ها در زمان بندی مناسب انجام می شود.
انواع سرسیلندر
-
سر سیلندر سر صاف اینها اولین نوع سرسیلندرها بودند.
-
سر سیلندرهای سر صاف به سادگی از بلوک سیلندر محافظت می کنند و هیچ قسمت متحرکی ندارند.
-
این سرسیلندرها اجازه جریان هوای کارآمد را نمی دهند و در نتیجه عملکرد ضعیف موتور را ارائه می دهند.
-
سرسیلندر سوپاپ های سقفی این سرسیلندرها نسبت به سرسیلندرهای مسطح برتری دارند.
-
سر سیلندر سوپاپ های بالای سر دارای میل بادامک در بالای خود هستند.
-
این هدها میلههای فشار و دریچههای خود را به هم متصل میکنند تا جریان هوای صاف را فراهم کنند.
-
سرسیلندر میل بادامک سقفی اینها پیشرفته ترین طرح های سرسیلندر هستند.
-
سرسیلندرهای میل بادامک بالای سر دارای میل بادامک در داخل سرسیلندر هستند که نیاز به میله های فشاری را از بین می برد.
-
این جریان هوای بهتری را فراهم می کند و به نوبه خود کارایی موتور را افزایش می دهد.