رادیاتور در خودرو چیست؟
رادیاتور در خودرو چیست؟
رادیاتور جزء کلیدی سیستم خنک کننده موتور است.
نقش اصلی آن پخش ترکیبی از ضد یخ و آب در سرتاسر باله های آن است که در حین وارد شدن هوای خنک قبل از ادامه عبور از بقیه موتور، مقداری از گرمای موتور را آزاد می کند.
در کنار رادیاتور خط آبشکن، پمپ آب و کلاچ فن قرار دارد.
هر کدام از اینها نقش متفاوتی در کمک به رادیاتور برای خنک نگه داشتن موتور دارند.
خط خار مایع خنک کننده گرم را به هسته گرمکن می فرستد تا در صورت نیاز هوای گرم تولید کند، در حالی که پمپ آب مایع خنک کننده را به سرتاسر موتور می فرستد.
از همه مهمتر نقش کلاچ فن است که هوای بیشتری را وارد رادیاتور می کند و به کاهش دمای مخلوط ضد یخ و آب کمک می کند.
رادیاتور جزء ضروری سیستم خنک کننده خودرو است که به تنظیم دمای موتور و جلوگیری از آسیب کمک می کند.
این کار با تخلیه گرمای اضافی از موتور از طریق فرآیند آزادسازی مایع خنک کننده و آب، جذب گرما و سپس خنک کردن آن با هوای خارج از خودرو انجام می شود.
رادیاتور در زیر کاپوت و جلوی موتور قرار دارد و مخزن مایع خنک کننده در نزدیکی آن قرار دارد.
قسمت های اصلی رادیاتور شامل هسته، درپوش فشار، مخازن ورودی و خروجی و شیلنگ های رادیاتور می باشد.
نشانههای خرابی رادیاتور میتواند شامل نشت مایع خنککننده، تغییر رنگ مایع خنککننده یا لجن، داغ شدن بیش از حد و خم شدن یا آسیبدیدگی بالهها باشد.
قطعات یک رادیاتور
هسته بزرگترین قسمت رادیاتور است.
این یک بلوک فلزی است که دارای پره های خنک کننده فلزی است که به تخلیه هوا کمک می کند.
هسته جایی است که مایع داغ گرما را آزاد می کند و قبل از ارسال مجدد در فرآیند خنک می شود.
درپوش فشار برای کمک به آب بندی سیستم خنک کننده عمل می کند تا بتواند تحت فشار باقی بماند.
مایع خنک کننده در رادیاتور تحت فشار قرار می گیرد تا از جوشیدن مایع خنک کننده جلوگیری شود.
همچنین سیستم را کارآمدتر نگه می دارد.
مخازن ورودی و خروجی
این مخازن جایی هستند که مایع خنک کننده به داخل و خارج رادیاتور جریان می یابد و در سر رادیاتور قرار دارند.
مایع داغ از طریق مخزن ورودی از موتور جریان می یابد و پس از خنک شدن از مخزن خروجی خارج شده و دوباره به موتور باز می گردد.
شیلنگ های رادیاتور
مایع خنک کننده از طریق شیلنگ های رادیاتور به سمت موتور حرکت می کند.
آنها برای اتصال مخازن ورودی و خروجی به رادیاتور و موتور مهم هستند.
رادیاتورها چگونه کار می کنند؟
موتور یک وسیله نقلیه از طریق سوزاندن سوخت و ایجاد انرژی از قطعات متحرک زیاد آن نیروی مورد نیاز آن را به آن می دهد.
این قدرت و حرکت می تواند مقدار زیادی گرما را در سراسر موتور ایجاد کند.
تخلیه این گرما از موتور در حین کار ضروری است تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود که می تواند منجر به آسیب شدید شود.
رادیاتور به از بین بردن گرمای اضافی از موتور کمک می کند.
این بخشی از سیستم خنک کننده موتور است که شامل یک خنک کننده مایع، شیلنگ هایی برای
گردش مایع خنک کننده، یک فن و یک ترموستات است که دمای مایع خنک کننده را کنترل می کند.
مایع خنک کننده از طریق شیلنگ ها از رادیاتور، از طریق موتور برای جذب گرمای اضافی موتور حرکت می کند.
و به رادیاتور باز می گردد.پس از بازگشت به رادیاتور، پرههای فلزی نازک، گرمای مایع خنککننده را به هوای بیرونی که مایع داغ از آن عبور میکند، آزاد میکند.
هوای خنک از طریق مشبک خودرو به داخل رادیاتور جریان مییابد تا به این فرآیند کمک کند، و زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست، مانند زمانی که در ترافیک بیکار هستید.
فن سیستم هوا را میدمد تا به کاهش دمای مایع خنککننده گرم شده و دمیدن کمک کند.
هوای گرم خارج از ماشینپس از عبور مایع خنک کننده از رادیاتور، در موتور به گردش در می آید.
این چرخه تبادل حرارت برای حفظ دمای عملیاتی بهینه و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور، پیوسته است.
چرا رادیاتور شما مهم است؟
یک رادیاتور مهم است زیرا اصلی ترین روشی است که موتور شما گرما را در حین کار تخلیه می کند.
خرابی رادیاتور ممکن است باعث آسیب قابل توجه موتور ناشی از گرمای بیش از حد شود .
در اکثر خودروها می بینید که دود وزش در کنار جاده در واقع ناشی از خرابی رادیاتورها است.
شایع ترین علت خرابی رادیاتور آسیب فیزیکی است که نیاز به تعویض یک یا همه اجزای آن دارد.
عملکرد رادیاتور ممکن است به دلیل تاریخ مصرف گذشته مایع خنک کننده یا کمبود سطح خنک
کننده مختل شود که می تواند از طریق شستشوی مایع خنک کننده رفع شود.
طریقه شستشو دهیم؟
وسایل نقلیه برای ادامه کار نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.در حالی که بسیاری از این وظایف تعمیر و نگهداری کوچک و ساده هستند، اما اگر برای مدت طولانی انجام نشوند، می توانند منجر به تعمیرات بزرگ و گران قیمت شوند.
شستشوی رادیاتور خودرو یکی از این کارهاست.
رادیاتور قلب سیستم خنک کننده خودرو شما است و مایع خنک کننده (ضد یخ) را به قسمت های مختلف موتور می فرستد تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند.
کارشناسان توصیه می کنند که هر پنج سال یا 100000 مایل، هرکدام که زودتر اتفاق بیفتد، ضدیخ را در رادیاتور خود تخلیه و تعویض کنید.
این فرآیند، همراه با جاری کردن آب مقطر از طریق رادیاتور قبل از افزودن ضد یخ تازه، در مجموع «شستشو» رادیاتور نامیده می شود.
فلاشینگ از شر زنگ زدگی و ضایعاتی که به طور طبیعی در سیستم خنک کننده خودرو شما جمع می شود خلاص می شود.
نادیده گرفتن این فرآیند می تواند منجر به انسداد سیستم خنک کننده و در نهایت گرم شدن بیش از حد موتور شود.
تعیین کنید که آیا باید رادیاتور ماشین خود را بشویید.
زمان شستشوی رادیاتور به چند عامل بستگی دارد.
یکی ساخت و مدل ماشین شماست.
برخی از خودروها تنها حدود 6 لیتر مایع خنک کننده را در خود جای می دهند، در حالی که برخی دیگر می توانند تا 18 لیتر خنک کننده را در خود نگه دارند.
دانستن خودروی خود به شما کمک می کند تا مشخص کنید آیا برای شستشوی رادیاتور آماده است یا خیر.
عامل دیگر سال ماشین شما است.
اگر ماشین شما در سمت قدیمی است، احتمالاً زمان آن رسیده که رادیاتور را شستشو دهید.
اگر به خصوص بیش از پنج سال است، قطعاً زمان آن رسیده است که مایع خنک کننده را با شستشوی رادیاتور تعویض کنید.
زمان شستشوی رادیاتور نیز به مسافت پیموده شده شما بستگی دارد.
توصیه می شود که رادیاتور خود را هر 30000 مایل بیرون بکشید تا خودروی شما به خوبی کار کند. مطمئن شوید که موتور خنک شده است.
هنگامی که تشخیص دادید که باید رادیاتور را که به آن شستشوی مایع خنک کننده نیز می گویند، بشویید، دست خود را روی بلوک موتور قرار دهید تا بررسی کنید که آیا سرد یا گرم است.
اگر داغ است آن را باز نکنید و صبر کنید تا خنک شود.
همچنین دمای مایع خنک کننده روی داشبورد خود را بررسی کنید.
به محض اینکه موتور شما خنک شد، کاپوت ماشین خود را بیرون بیاورید.
مایع خنک کننده را تخلیه کنید.به محض اینکه همه چیز خنک شد، به زیر ماشین خود نگاه کنید تا کوک تخلیه رادیاتور را پیدا کنید.
پتکوک معمولا همیشه در گوشه رادیاتور قرار دارد.
پس از قرار گرفتن در محل، یک ماهیتابه مانند یک تابه آلومینیومی یکبار مصرف را از فروشگاه تهیه کنید و آن را مستقیماً زیر گلدان قرار دهید.
هنگامی که در جای خود قرار گرفت، پتکوک را بردارید و اجازه دهید مایع خنک کننده داخل تابه تخلیه شود.
هنگامی که تخلیه آن به پایان رسید، پت کوک را ببندید و مایع خنک کننده را بر اساس آن دور بریزید.
شما می توانید با سازمان کنترل زباله های خطرناک محلی خود در مورد چگونگی دفع ایمن ضد یخ بررسی کنید.
رادیاتور را پیدا کنیدرادیاتور شما یک مخزن فلزی طولانی در کنار موتور شما است.
وقتی آن را پیدا کردید، درپوش فشار رادیاتور را بچرخانید تا بتوانید شستشوی رادیاتور را شروع کنید.آب و پاک کننده را داخل رادیاتور بریزید.
برای خارج کردن رادیاتور از آب مقطر و پاک کننده رادیاتور انتخابی خود استفاده کنید.
هر دو را با استفاده از یک قیف داخل رادیاتور بریزید، مطمئن شوید که تمام آب و پاک کننده وارد رادیاتور می شوند.
درپوش را ببندید و موتور خود را روشن کنید.
پس از ریختن آب و پاک کننده، درب رادیاتور را ببندید، موتور خود را روشن کنید و حرارت را روشن کنید.
اجازه دهید موتور و حرارت شما حداقل 5 دقیقه کار کند.
انجام این کار به آب و پاک کننده اجازه می دهد تا از طریق سیستم خنک کننده شما عبور کند و باقی مانده های ناخواسته را از بین ببرد.
آب و پاک کننده را تخلیه کنید.
بعد از گذشت 5 دقیقه از کارکرد موتور، ماشین خود را خاموش کرده و منتظر بمانید تا خنک شود.
وقتی خنک شد، همان تابه آلومینیومی را دوباره زیر ماشین زیر پتکاک قرار دهید.
یک بار دیگر گلدان را بردارید تا آب و مخلوط تمیزتر تخلیه شود.
اگر فکر می کنید مقداری آب باقی مانده است، موتور را روشن کنید تا بقیه را به بیرون و داخل تابه رانده کنید. سپس، گلدان را ببندید.
خنک کننده را اضافه کنید.دوباره با استفاده از قیف، مخلوط مایع خنک کننده را داخل رادیاتور خود بریزید.
اکثر خودروها از مخلوط ضد یخ 50/50 استفاده می کنند که می توانید آن را در هر فروشگاه خودرویی خریداری کنید.
با این حال، توصیه می شود دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا بدانید مخلوط ضد یخ مناسب برای استفاده در خودروی خاص خود چیست.
همچنین، دفترچه راهنما را برای مقدار مایع خنک کننده ای که باید استفاده کنید بررسی کنید.
مایع خنک کننده را تا خط پر پر کنید.
اگر هنگام ریختن مایع خنک کننده پشتیبان وجود دارد، ماشین خود را با حرارت روشن روشن کنید تا تخلیه شود. سپس به ریختن ضد یخ ادامه دهید.
پس از پر شدن رادیاتور درپوش را دوباره روی آن قرار دهید.
وسیله نقلیه خود را راه اندازی کنیدهنگامی که رادیاتور به درستی شسته شد و مایع خنک کننده جدید اضافه شد، خودروی خود را روشن کنید تا ضدیخ بتواند از طریق سیستم عبور کند.
بعد از چند دقیقه ماشین خود را خاموش کنید.
شما اکنون با موفقیت یاد گرفته اید که چگونه رادیاتور را شستشو دهید.
برای ادامه مراقبت از خودرو، مهم است که روی روغن موتور، روغن هیدرولیک و سایر مایعات خودرو سرمایه گذاری کنید که به نگهداری وسیله نقلیه شما کمک می کند.
چرا رادیاتور خودرو خراب می شود؟
دلیل اصلی خرابی رادیاتور نشتی مایع خنک کننده است که می تواند منجر به از کار افتادن سیستم خنک کننده شود.
اگر مایع خنک کننده به درستی بررسی یا پر نشده باشد، رادیاتور، شیلنگ ها و اتصالات شلنگ مسدود شده و شروع به زنگ زدگی می کنند.
با گذشت زمان، چنین خوردگی باعث ایجاد سوراخهای کوچک یا نشتی سوراخ در رادیاتور خودرو میشود.
این امر منجر به از دست رفتن مایع خنک کننده موتور و نیاز به تعمیر رادیاتور خودرو یا حتی تعویض کامل رادیاتور شما می شود.
نحوه نگهداری از رادیاتور
درست مانند سایر قسمت های وسیله نقلیه شما ، رادیاتور شما نیز باید مرتباً بررسی و مراقبت شود.
در اینجا چند نکته برای نگهداری از رادیاتور خودرو شما آورده شده است.
هنگام بررسی سطح مایع خنک کننده و رادیاتور احتیاط کنید لطفاً به خاطر داشته باشید.
که هرگز نباید درپوش رادیاتور یا درپوش اتصال شیلنگ بخاری را هنگامی که موتور در حال کار است باز کنید.
زیرا مایع خنک کننده داغ می تواند فوران کند و باعث سوختگی و آسیب های دیگر شود.هنگام بررسی مایع خنک کننده، موتور را خاموش کرده و صبر کنید تا خنک شود.
سپس به آرامی و با احتیاط درپوش را با یک پارچه ضخیم باز کنید.
هنگام پر کردن مجدد سطح مایع خنک کننده در فصل سرمای زمستان، بسیار مهم است که ضد یخ اضافه کنید و مطمئن شوید که نسبت 5:5 مطابقت دارند.
در غیر این صورت، آب خنک می تواند در داخل موتور یخ بزند.
علاوه بر این، افزودن ضدیخ به همراه مایع خنککننده میتواند از خوردگی مشبک رادیاتور یا قطعات مرتبط با آن جلوگیری کند.
برای جلوگیری از ذرات مضر یا فرسایش زنگ، حتما رادیاتور را حداقل هر 30000 کیلومتر یا 12 ماه یک بار پاک کنیدتوصیه می شود دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید.
هر بار که روغن خود را تعویض می کنید، توصیه می شود به شیلنگ های رادیاتور خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا ترک یا نشتی قابل توجهی وجود دارد یا خیر.
در نهایت، اگر در هنگام نصب رادیاتور یا بخاری بر روی وسیله نقلیه شما کار الکتریکی انجام شده است.
باید بررسی کنید که آیا جریان های سرگردانی وجود دارد زیرا می تواند باعث خوردگی شود که می تواند منجر به خرابی رادیاتور شود.