تعمیر تعویض لاستیک
تعمیر تعویض لاستیک
اگر یکی از لاستیکهای شما هوای خود را از دست میدهد یا کاملاً پنچر شده است، ممکن است
تعجب کنید که آیا تعمیر تایر میتواند مشکل را حل کند.
در بسیاری از موارد، بله، امکان تعمیر لاستیک پنچر شده وجود دارد.
اما در برخی شرایط، تعویض لاستیک مسیر بهتری است و ایمنترین گزینه برای جلوگیری از
تصادفی است که فقط در انتظار وقوع است.
چندین نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید که به شما کمک می کند تا با اطمینان مشخص کنید
که آیا سرویس لاستیک حرفه ای می تواند مشکل را برطرف کند یا اینکه زمان تعویض تایر فرا رسیده است.
جایی که پنچر روی لاستیک قرار دارد
لاستیکهای شما ممکن است پس از رانندگی روی آوار، سنگهای تیز یا سایر اجسام خارجی سوراخ یا بریدگی پیدا کنند.
اینکه دقیقاً کجا این اتفاق روی لاستیک رخ داده است، یک عامل تعیین کننده برای اینکه آیا می توان تایر را تعمیر کرد یا خیر، خواهد بود.
اگر سوراخ یا بریدگی در ناحیه آج قرار گرفته باشد، معمولاً می توان آن را تعمیر و/یا آب بندی کرد.
اما اگر پنچری روی دیواره جانبی یا شانه لاستیک باشد، لاستیک باید تعویض شود.
دیواره کناری لاستیک ناحیه حساسی است که در حین رانندگی خم می شود.
زمانی که لاستیک تحت فشار شدید قرار دارد، پنچری در اینجا میتواند منجر به انفجار شود.
بهتر است با تعویض لاستیک بروید.
برای جلوگیری از نگرانی های احتمالی ایمنی، اگر لاستیک شما در امتداد دیواره جانبی آسیب دیده است،
اندازه سوراخ یا برش
اگر لاستیک شما پنچر شده و/یا جسم خارجی در آن گیر کرده است، اندازه پنچری عامل تعیین کننده دیگری است که می تواند تعمیر شود یا باید تعویض شود.
اگر قطر سوراخ ¼ اینچ یا کمتر باشد، به طور معمول می توان یک تعمیر حرفه ای تایر انجام داد و همچنان ایمنی لاستیک را حفظ کرد.
اگر پنچری بزرگتر از آن باشد، تعویض لاستیک به شدت توصیه می شود.
همچنین، اگر پنچری طولانی و/یا نامنظم باشد، معمولاً تایر قابل تعمیر نیست. بریدگی های بلند می تواند به تسمه های لاستیک آسیب برساند و دوام آن را کاهش دهد.
میزان خسارت داخلی موجود
همچنین مهم است که مدت زمان رانندگی با لاستیک کم یا پنچر شده را نیز در نظر بگیرید.
رانندگی در آن برای مدتی می تواند به معنای تماس دیوارهای کناری با جاده باشد.
این می تواند به سرعت پوشش های داخلی دیواره جانبی را فرسوده کند و باعث آسیب پنهان در لاستیک شود.
لاستیک باید از چرخ خارج شود و قبل از انجام هر گونه تعمیر به طور کامل بازرسی شود.
وضعیت کلی لاستیک
گذشته از آنچه در بالا به آن پرداختیم، موارد دیگری نیز وجود دارد که وضعیت کلی یک تایر پنچر
شده، تعمیر ایمن آن را غیرممکن میکند. این شامل:
-
آج بیش از حد فرسوده / نازک
-
پوسیدگی بیش از حد خشک
-
اشک و پارگی زیاد
-
جداسازی آج
-
آسیب به مهره لاستیک در محل برخورد آن با چرخ