لنتهای ترمز در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انواع
لنت ترمز بر اساس ماده اصلی بهکاررفته در آنها دستهبندی میشود:
لنت ترمز فلزی
این نوع لنت ترمز از ترکیب فلزاتی مانند مس، فولاد و آهن ساخته میشود.
اصطکاک بالا و قدرت ترمزگیری عالی در شرایط مختلف، قیمت مناسب، دوام بالا ایجاد سروصدای
زیاد هنگام ترمزگیری، سایش بیشتر دیسک ترمز، ایجاد ذرات معلق مضر در هوا
لنت ترمز نیمه فلزی
این نوع لنت ترمز از ترکیب فلزات و مواد غیرفلزی مانند سرامیک و مواد آلی ساخته میشود.
تعادل بین قدرت ترمزگیری، سروصدا و سایش کمتر، قیمت مناسب، عملکرد خوب در شرایط
مختلف آب و هوایی عمر کوتاهتر نسبت به لنتهای فلزی، قدرت ترمزگیری کمتر در مقایسه با لنتهای فلزی
لنت ترمز سرامیکی
این نوع لنت ترمز از سرامیک و الیاف مصنوعی ساخته میشود و میشود گفت بهترین لنت ترمز است.
عملکرد کمصدا و بدون صدا، ایجاد گردوغبار کم، عمر طولانی، سازگاری با محیط زیست قیمت بالا،
قدرت ترمزگیری ضعیفتر در مقایسه با لنتهای فلزی، عملکرد ضعیف در شرایط سرد و مرطوب
لنت ترمز ارگانیک
این نوع لنت ترمز از مواد آلی مانند کاغذ، رزین و الیاف مصنوعی ساخته میشود.
بسیار کمصدا و بدون صدا، سازگار با محیط زیست، قیمت مناسب
ضعیفترین قدرت ترمزگیری در بین انواع لنت، عمر کوتاه، عملکرد ضعیف در شرایط مرطوب
نحوه عملکرد لنت ترمز
در زیر مراحل عملکرد لنت ترمز بهطور خلاصه شرح داده میشود:
۱- فشار دادن پدال ترمز: زمانی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد، نیرویی به سیلندر اصلی ترمز منتقل میشود.
۲- ایجاد فشار هیدرولیکی: در سیلندر ترمز، این نیرو به فشار هیدرولیکی تبدیل میشود.
۳- انتقال فشار به پیستونها: فشار هیدرولیکی از طریق لولههای ترمز به کالیپرهای ترمز منتقل میشود. در هر کالیپر، فشار روغن به پیستونهای هیدرولیکی اعمال میشود.
۴- فشار لنتها به دیسک یا کاسه ترمز: پیستونهای هیدرولیکی لنتهای ترمز را به سمت دیسک ترمز (در خودروهای دیسکی) یا کاسه ترمز (در خودروهای کاسهای) فشار میدهند.
۵- ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت: اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه ترمز، انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل میکند و باعث کاهش سرعت و توقف خودرو میشود.